TaalE
EN
Primeur
Voor het eerst in haar geschiedenis leent The Frick Collection een groot deel van haar wereldberoemde verzameling uit. Het Mauritshuis heeft de primeur.
De kunstwerken die Frick zelf kocht, mogen het gebouw in New York niet verlaten. Dat volgt uit zijn testament. Maar ook na Fricks dood heeft het museum in lijn met zijn smaak nog vele kunstwerken verworven. Voor deze tentoonstelling is een keuze gemaakt uit dat deel van de verzameling. Het gaat om 36 kunstschatten.
Jean-Auguste-Dominique Ingres (1780-1867)
Portret van de Comtesse d’Haussonville, 1845
Hier staat Louise d’Haussonville (1818-1882), een opvallende verschijning in het Parijse culturele leven. Zij behoorde tot de hoogste kringen, was getrouwd, moeder, maar ook een onafhankelijke geest en schrijfster. Ingres portretteerde haar leunend tegen de schouw, in gedachten verzonken. En voor een spiegel, zodat we haar opgestoken haar kunnen zien. Ingres’ classicistische stijl is opvallend glad en precies. Samen met de blauwgrijze kleuren zorgt dit voor een koele, mysterieuze uitstraling, die perfect aansluit bij Louise’s staalblauwe ogen.
Cimabue (ca. 1240-ca. 1302)
De geseling van Christus, ca. 1280
Dit is het oudste kunstwerk in The Frick Collection. Het is van Cimabue, een 13de-eeuwse Florentijnse schilder die mensen natuurlijker weergaf dan zijn voorgangers hadden gedaan. Zo is het lichaam van Christus hier niet meer opgebouwd uit lijnen, maar uit licht en schaduw.
Waarschijnlijk maakte dit paneeltje ooit deel uit van een tweeluik dat de eigenaar gebruikte om bij te bidden. Hij moest zich daarbij inleven in Christus’ lijden.
John Constable (1776-1837)
Het witte paard, 1819
De grote Engelse landschapschilder Constable rekende dit schilderij tot een van zijn belangrijkste werken. Hij wilde zich hier meten met roemruchte voorgangers als Jacob van Ruisdael. We zijn in Suffolk bij de rivier Stour. Op een trekschuit staat een wit paard, dat het zwoegen even aan andere mag overlaten. Constable toont zijn meesterschap in de vlot geschilderde wolkenlucht en in de talloze lichtschitteringen op het groen. Het gladde water en de lome koeien geven het geheel een kalme, zomerse uitstraling.
Jean Barbet (werkzaam 1475-1514)
Engel, 1475
Deze prachtig gestileerde engel is een unicum. Het is het vroegste grote bronzen beeld dat we kennen uit Frankrijk. Bovendien is het op de linker vleugel voorzien van de naam van de maker en de datum waarop het gemaakt is: 28 maart 1475. Waar het beeld voor diende weten we niet. Barbet was geen kunstenaar maar kanonmaker en dus een ervaren bronsgieter. Maar of hij ook de ontwerper was? De hoge artistieke kwaliteit doet vermoeden dat dat iemand anders was.